donderdag 29 mei 2014

Observatiestage Sint-Pietersinstituut

Op het Sint-Pietersinstituut had ik twee vakmentoren, ik ging bijgevolg bij beide observeren. Ik gaf biologie en chemie in de 3de graad, bij de wetenschappen en economie.
Het was best een raar gevoel, stage lopen op de school waar ik zelf mijn middelbare schooltijd beleefde. Veel herinneringen kwamen bijgevolg naar boven. Het voelde goed, terug te zijn in deze vertrouwde omgeving. Echter, net zoals in mijn leven is ook hier de tijd niet blijven stilstaan.

Het was me direct duidelijk dat er tussen beide stagescholen een groot verschil is. In het MUDA zijn de klasgroepen klein, een groep van 26 leerlingen is daar een uitzondering terwijl dit hier eerder de regel is. Dit heeft vele gevolgen, zo is het als leraar moeilijker te differentiëren. De vaklokalen biologie en chemie zijn niet voorzien op zo grote groepen, iedereen kan juist een plaatsje vinden. Dit maakt het moeilijker om activerende werkvormen toe te passen of groepjes te vormen.

De sfeer op het MUDA en Sint-Pieters is ook helemaal anders. De leerlingen op het MUDA hebben bijna één voor één een passie waar ze ten volle voor gaan namelijk muziek, dans of drama. Ondanks dit gegeven merkte ik geen desinteresse bij de leerlingen voor natuurwetenschappen. In het derde jaar kwam dit wel iets naar boven.

Dit in tegenstelling met de desinteresse van leerlingen in de observatiestage in de richting economie. Het contrast met de wetenschappen is enorm, daar kan je nooit genoeg vertellen en blijven de vragen maar komen. Het enthousiasme van de leerlingen straalt op jou af en uiteraard omgekeerd.
Het moet wel gezegd zijn dat het er veel meer verwacht wordt van de leerlingen in economie ten opzichte van leerlingen in het KSO. In een economische richting krijgen de leerlingen chemie, biologie en fysica terwijl in het KSO 2 uur natuurwetenschappen in het lesprogramma aanwezig is.

De inzichten die ik bij de observatie waarnam, kan u in onderstaande mindmap terugvinden. Dit is ook mogelijk via deze link.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten