Voor en tijdens de lesstage in het MUDA
te Evergem ging ik de klassen waar ik les aan gaf, observeren. Dit deel van de
stage is belangrijk, op deze manier kan je de beginsituatie van de leerlingen
en de klasgroep inschatten.
Aangezien dit mijn eerste stage was, was de observatie van klasmanagement ook heel belangrijk. Door het observeren van de groepsdynamica, samengaand met de aanpak van de vakmentor, kan je de situatie in je eigen les beter inschatten en reeds op voorhand nadenken hoe de les kan verlopen. Je kan ook al reeds enkele namen van de leerlingen memoriseren.
Het inschatten van de (individuele) onderwijsbehoeften is niet altijd eenvoudig, door de observatie kom je reeds veel te weten.
Aangezien dit mijn eerste stage was, was de observatie van klasmanagement ook heel belangrijk. Door het observeren van de groepsdynamica, samengaand met de aanpak van de vakmentor, kan je de situatie in je eigen les beter inschatten en reeds op voorhand nadenken hoe de les kan verlopen. Je kan ook al reeds enkele namen van de leerlingen memoriseren.
Het inschatten van de (individuele) onderwijsbehoeften is niet altijd eenvoudig, door de observatie kom je reeds veel te weten.
Tenslotte is het een sterkte te
observeren de les voordat je zelf moet lesgeven. Zo weet je exact wat reeds
gezien werd en kan je in je eigen les hiermee een link leggen.
Mijn impressies, opgedaan in deze
observatiestage, kan u schematisch terugvinden in onderstaande mindmap. Of via deze link.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten