De klassenraad die ik kon bijwonen betrof een pre-deliberatie. De klastitularis was de voorzitter van de klassenraad, bijgestaan door de co-titularis. De graadcoördinator noteerde alles onmiddellijk in het leerlingenvolgsysteem. Leerling per leerling wordt overlopen. Zowel de punten, de vooruitgang of achteruitgang als de attitude vormen een insteek in het gesprek.
Zoals we in de opleiding reeds uitgebreid zagen spelen de ouders een belangrijke rol. In het beleid hier zag ik dat er altijd eerst een gesprek met de leerling wordt aangegaan en dat pas nadien de ouders gecontacteerd worden. Hieruit bleek dat er veel verschil is tussen de ouders en hun invloed op hun kind.
Ook hier waren er verschillende leerlingen die GON - begeleiding krijgen. Voor de meeste leerlingen is dit een serieuze vooruitgang en maakt hun functioneren eenvoudiger. Zowel leerlingen met ADHD, dyslexie of autisme. Dit vraagt van de leerkrachten om veel begrip en geduld.
Net zoals deze spin geduldig wacht op een prooi, zo brengt een leerkracht elke dag weer hetzelfde geduld op met de leerlingen. Keer op keer hetzelfde zeggen, hen positief bekrachtigen en hen het beste uit zichzelf laten halen. Zoals je ziet op de linkerfiguur, een plantje kan pas groeien als het met veel zorg en liefde omgeven wordt. Het moet aarde hebben en elke dag water krijgen. Datzelfde heeft een leerling nodig om te kunnen groeien, veel liefde, aandacht en vooral begrip.
Op de klassenraad zag ik dat de leerkrachten al deze aspecten voor elke leerling voor ogen hadden. Helaas is liefde, aandacht en begrip niet altijd voldoende of moet er bijgestuurd worden. Op dat moment heb je als leerkracht verantwoordelijkheden. Zo breng je het lerarenteam op de hoogte van de moeilijkheden zodat deze samen kunnen aangepakt worden. Hierbij kan een verwittiging van de leerling en/of het contacteren van de ouders heel belangrijk zijn. Dit zowel voor de leerprestaties als opvoedkundig. De leerling, leerkrachten en ouders vormen 1 team. Ze hebben 1 gemeenschappelijk doel : het groeiproces van de leerling zo goed als het kan te ondersteunen zodat deze zich kan ontwikkelen tot een goede volwassene met een eigen identiteit.
Deze ondersteuning en dit doel werd bij elke leerling op de klassenraad vooropgesteld.
Wat me ook opviel is dat de vooruitgang van de leerlingen bekeken wordt en niet enkel de leerlingen die het al een tijdje minder goed deden. Er wordt kort op de bal gespeeld als een leerling voor 1 of meerdere vakken minder presteert dan voordien, hoewel de resultaten toch ruim voldoende zijn.
Op deze klassenraad werden ook enkele kleine beslissingen ivm maatregelen voor leerlingen met een leerstoornis besproken. Het was zeer interessant dit toegepast te zien in de praktijk. Verder was het heel mooi dat de leerkrachten vragende partij zijn om de presentatie van een leerlinge met dyspraxie bij te wonen. Dit naar aanleiding van een presentatie die ze aan haar medeleerlingen gaf tijdens een les. Uiteraard wordt eerst gevraagd of deze leerlinge dit wel wil. Dit is een mooie illustratie dat de leerkrachten het beste voor hebben met de leerlingen en zich daar ook ten volle voor inzetten zodat ze alle leerlingen kunnen begrijpen.
Tenslotte viel me ook sterk op dat de ontwikkeling van leerlingen heel sterk afhangt van de klasgroep. Zowel de sterkte of zwakte van de klas en de klassfeer zijn bepalend voor de persoonlijke groei van de leerlingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten