zaterdag 5 oktober 2013

Het 'waarom' van onderwijs

De 'waarom'-vraag is een vaak gestelde vraag door een kind. Deze wordt vaak beantwoord met 'daarom' - een antwoord dat ikzelf vaak te horen kreeg - omdat een ouder geen antwoord heeft op alle vragen. Zo blijft ook de vraag waarom ze naar school moeten gaan vaak niet buiten schot. Deze vraag kan echter écht beantwoord worden, en niet zomaar met 'daarom'.


Bovenstaande afbeelding illustreert mijn visie op het antwoord op deze 'waarom'-vraag.
Als kind zit je in een bepaalde vertrouwde omgeving, je wordt als het ware omgeven door een cocon. Door naar school te gaan wordt deze cocon opengesteld en krijg je de kans om over het hoekje te kijken. Als leerkracht heb je hierbij een belangrijke rol, zowel educatief als opvoedkundig. 

Op educatief vlak is het belangrijk kennis over te brengen en vaardigheden te helpen ontwikkelen. In het leerproces leren ze hun sterke en minder sterke kanten kennen en ontdekken de leerlingen waar hun interesse ligt. Om dit te bekomen is het noodzakelijk dat ze openstaan voor nieuwe kennis en van alles wat proeven. 
In het huidig onderwijsmodel ligt de nadruk steeds meer op procesgericht onderwijs. Hierin speelt ICT een belangrijke rol. Het is de taak van de leerkracht om het gebruik van dit medium op een goede manier aan te brengen. Zo moeten de leerlingen vlot leren opzoeken en een kritisch beeld vormen over de aangereikte informatie.

Verder heeft de leerkracht ook een belangrijke opvoedkundige taak. Dit ligt in het verlengde met de opvoedkundige taak van de ouders. Zo leren ze in een klasgroep omgaan met mensen en respect hebben voor andere persoonlijkheden. Dit gaat verder dan de klasgroep maar omvat de volledige school. De leerlingen komen in aanraking met een grote diversiteit waar ze mee leren omgaan. Ze leren samenwerken, overleggen, verantwoordelijkheid opnemen maar ook zelfstandig zijn en leren van elkaar.
Ook de school speelt een belangrijke rol bij het aanbrengen van waarden en normen waar de school zelf voor staat.

Het uiteindelijke doel is dat de leerlingen zich in het laatste jaar secundair onderwijs door middel van het leerproces en de aangereikte informatie een beeld ontwikkelen over waarin ze geïnteresseerd zijn en waar hun sterke en minder sterke punten liggen. Op basis hiervan maken ze een bewuste studiekeuze naar het hoger onderwijs toe of gaan ze aan de slag als werknemer in een sector dat ze graag doen!

Na het afronden van hun studies bezitten de studenten niet enkel over de nodige vakkennis maar bezitten ze ook - minstens even belangrijk of misschien zelfs het belangrijkste - sociale vaardigheden en een eigen visie over de maatschappij.

Op het werkveld is ook deze ontwikkeling zichtbaar, steeds meer wordt er expliciet naast het vereiste diploma om kwaliteiten zoals kritisch denkvermogen, zelfstandigheid en teamgericht werken gevraagd. Een bedrijf waarin de werknemers aan deze kwaliteiten voldoen, is een bedrijf waarin er graag gewerkt wordt. Dit draagt bijgevolg veel verder dan het bedrijf zelf, maar werpt ook vruchten af op de maatschappij en het algemeen welzijn.

1 opmerking:

  1. Synergie tussen twee pijlers van onderwijs goed beschreven ... Meer feedback in je overzichtsfiche.
    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen