Een
jaarplan is een werk- en planningsdocument waarin de timing, inhouden en
doelstellingen van het leerplan worden opgenomen.
Het dwingt je als leerkracht actief na te denken over de realistische planning van het jaar. Hierbij is belangrijk de nodige tijd en aandacht te besteden aan de opbouw van dit werkdocument. De samenhang tussen de verschillende leerinhouden wordt beter zichtbaar waardoor je de volgorde kan bepalen en deze bijgevolg op een structurele manier kan overbrengen naar de leerlingen.
Door het opstellen van het jaarplan bewaak je de samenhang en continuïteit in het leerproces van de leerlingen, schooljaargebonden als over de schooljaren heen. Het maakt ook vakoverschrijdende samenwerking met collega’s mogelijk. Tenslotte zorgt dit ervoor dat een interimaris een leidraad heeft. Het is duidelijk wat reeds gezien werd, wat nog moet gezien worden en welke timing hiervoor is uitgetrokken.
Het sterktepunt van een jaarplan is dat het een groeidocument is dat continu wordt bijgewerkt. Zo vermindert enerzijds de planlast over de jaren heen en wordt er anderzijds efficiënter en effectiever gewerkt. Door de continue aanpassingen op basis van ervaringen, nieuwe afspraken of de schoolkalender worden de inhouden en de doelstellingen van het leerplan zo optimaal mogelijk gerealiseerd.
Het dwingt je als leerkracht actief na te denken over de realistische planning van het jaar. Hierbij is belangrijk de nodige tijd en aandacht te besteden aan de opbouw van dit werkdocument. De samenhang tussen de verschillende leerinhouden wordt beter zichtbaar waardoor je de volgorde kan bepalen en deze bijgevolg op een structurele manier kan overbrengen naar de leerlingen.
Door het opstellen van het jaarplan bewaak je de samenhang en continuïteit in het leerproces van de leerlingen, schooljaargebonden als over de schooljaren heen. Het maakt ook vakoverschrijdende samenwerking met collega’s mogelijk. Tenslotte zorgt dit ervoor dat een interimaris een leidraad heeft. Het is duidelijk wat reeds gezien werd, wat nog moet gezien worden en welke timing hiervoor is uitgetrokken.
Het sterktepunt van een jaarplan is dat het een groeidocument is dat continu wordt bijgewerkt. Zo vermindert enerzijds de planlast over de jaren heen en wordt er anderzijds efficiënter en effectiever gewerkt. Door de continue aanpassingen op basis van ervaringen, nieuwe afspraken of de schoolkalender worden de inhouden en de doelstellingen van het leerplan zo optimaal mogelijk gerealiseerd.
Ik
bestudeerde een jaarplan biologie uit het 3de jaar richting
wetenschappen (2u/w) uit mijn stageschool. Deze jaarplanning is gebaseerd op
het leerplan biologie 2de graad ASO 2u/w VVKSO met leerplannummer D/2012/7841/004.
Op deze
school zijn alle planningsdocumenten conform de regels van de school, zo is er uniformiteit tussen de verschillende documenten. Deze documenten komen op smartschool, er wordt bijgevolg transparant gewerkt.
Het document dat ik kon inzien is het persoonlijk planningsdocument van
de vakleerkracht. Zij kiest ervoor zelf een planning te maken en
dit nadien om te zetten in het schooldocument.
Het
document start met de vermelding van het schooljaar, gevolgd door het leerplan,
de klas en de vakleerkracht. Het jaarplan is verticaal ingedeeld in de
schooltrimesters.
Horizontaal is het jaarplan ingedeeld
in:
- Periode (timing)
- Leerinhouden
- Didactische werkvormen (naast onderwijsleergesprek, powerpoint, oefeningen, proeven, filmfragmenten)
- Leerplandoelstellingen
- Gemeenschappelijke eindtermen wetenschappen
- Vakgebonden eindtermen biologie
- Specifieke eindtermen biologie 2de graad
- Vakoverschrijdende
eindtermen
Deze jaarplanning is een good practice. Het is duidelijk wanneer er aan welke eindtermen gewerkt wordt. Spreiding hiervan is vlot te overzien. De eindtermen en leerplandoelstellingen worden vermeld aan de hand van een nummer. Reeds op de jaarplanning wordt nagedacht over de didactische werkvormen. Dit is zeker een meerwaarde als er extra materiaal voorzien moet worden. Of als er een gastspreker wordt uitgenodigd. Door hierover op voorhand na te denken kan je dit inplannen in samenspraak met collega's.
De VOETEN worden enkel vermeld bij de extra activiteiten of opdrachten.
Tenslotte viel me op dat de extra's en de verdiepingsdoelstellingen in een andere kleur worden weergegeven. Dit zorgt ervoor dat het overzicht bewaard blijft. Als er door omstandigheden iets geschrapt moet worden, moet je niet de uitgeschreven leerplandoelstellingen opzoeken in het jaarplan. Ook zijn uitbreidingsleerinhouden die niet aan bod kwamen letterlijk doorstreept, op deze manier kan je nadien gemakkelijker reflecteren.
Ik kan hieruit besluiten dat een jaarplan heel belangrijk is, zowel voor een beginnende leerkracht als een meer ervaren leerkracht. Het dwingt je na te denken over je planning, dit is zowel een voordeel voor jezelf als naar de leerlingen toe.
De VOETEN worden enkel vermeld bij de extra activiteiten of opdrachten.
Tenslotte viel me op dat de extra's en de verdiepingsdoelstellingen in een andere kleur worden weergegeven. Dit zorgt ervoor dat het overzicht bewaard blijft. Als er door omstandigheden iets geschrapt moet worden, moet je niet de uitgeschreven leerplandoelstellingen opzoeken in het jaarplan. Ook zijn uitbreidingsleerinhouden die niet aan bod kwamen letterlijk doorstreept, op deze manier kan je nadien gemakkelijker reflecteren.
Ik kan hieruit besluiten dat een jaarplan heel belangrijk is, zowel voor een beginnende leerkracht als een meer ervaren leerkracht. Het dwingt je na te denken over je planning, dit is zowel een voordeel voor jezelf als naar de leerlingen toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten