vrijdag 6 juni 2014

GIP (DCO)

Ik koos voor een good practice uit 6 industriële wetenschappen op EDUGO, Campus Glorieux te Oostakker. De GIP handelt over de waterzuivering in een chemische bedrijf in het Gentse, Taminco. Dit sluit ergens aan bij mijn vooropleiding, namelijk farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie. 

Deze GIP heeft een duidelijke structuur, opbouw en samenhang. Qua lay-out en structuur vertoont het sterke gelijkenissen met mijn bachelorproef. De leerlingen worden duidelijk voorbereid op een opleiding aan de hogeschool.

Globaal gezien is er een inleiding, midden en slot aanwezig.
De GIP start met een voorwoord, hierin wordt het doel van de GIP toegelicht en is er ruimte voor een dankwoord. Nadien volgt de inhoudsopgave. Deze wordt weergegeven volgens de vooropgestelde normen, die ook op de hogeschool worden gevolgd.

Het midden van de GIP zelf is het theoretische en praktische gedeelte. Er wordt gestart met een omschrijving van het begrip pH. Nadien wordt de waterzuivering in Taminco beschreven, gevolgd door de stalenanalysen. Hierbij worden de gebruikte methoden beschreven. Deze onderdelen van de GIP zijn gebaseerd op literatuurstudie en bedrijfsbezoeken in Taminco. Het laatste onderdeel bevat een proef, dit betreft een analyse dat de leerling zelfstandig, onder begeleiding, uitvoerde.

In het besluit wordt de ervaring bij het maken van een GIP beschreven. Als besluit lijkt me een conclusie over de gedane analyse meer op zijn plaats, anderzijds is het de doelstelling dat de leerlingen bewijzen dat ze bekwaam zijn een belangrijk deel van de leerstof te verwerken. In het kader hiervan is reflectie over dit proces belangrijk en kan worden opgenomen als besluit. Hieruit blijkt dat de leerling oprecht geïnteresseerd is en graag een professionele bachelor chemie wil aanvatten.

Er is een correct weergegeven trefwoordenlijst, bibliografie en online bronnenlijst aanwezig. Ik mis wel de bronvermeldingen in de GIP zelf. Echter, aangezien er veel uit de cursus chemie komt is dit minder zinvol.
Tenslotte is ook een lijst met emailverkeer, fotolijst en bijlagelijst opgenomen in de GIP. 


Naast de GIP werd er ook een pre-GIP gemaakt waarvan het onderwerp aansluit bij de GIP en hierbij werd toegevoegd. De pre-GIP handelt over anomalieën van water. Het heeft dezelfde structuur als de GIP, enkel wordt dit in tweevoud gemaakt. Naast de Nederlandstalige versie is er een Engelstalige versie. Dit is een troef, zeker in wetenschappen. Wetenschappelijke artikels zijn vaak Engelstalig, dit is een goede voorbereiding naar het hoger onderwijs toe.
Zoals bovenstaande figuur is de GIP een puzzel waarvoor er verschillende puzzelstukjes in elkaar vallen.
Voor de realisatie van een GIP moeten de geziene leerinhouden op een correcte manier aan elkaar gekoppeld worden.
Niet enkel de samenhang van de leerinhouden komt aan bod maar ook veel vakoverschrijdende eindtermen. Zo moet de leerling zelfstandig contacten leggen met een bedrijf (hier Taminco). Communicatie is bijgevolg heel belangrijk, zowel naar het bedrijf toe als naar de begeleiders vanuit de school.
Bij de uitvoering van de analyse leert de leerling zelfstandig werken en werk te plannen. Zo moeten bijvoorbeeld alle nodige reagentia aanwezig zijn.
Het is ook een troef voor de leerling om over een bepaald gebied meer te ontdekken. Op deze manier kan de leerling zich reeds een beeld vormen wat een bepaald beroep, zoals laborant, inhoudt. Dit is enerzijds mogelijk bij de realisatie van de GIP op zichzelf, anderzijds wordt er ook de mogelijkheid gecreëerd om met mensen in het werkveld in dialoog te gaan. 


Het maken van een GIP is bijgevolg een goede leerschool, zowel voor leerlingen die als doel hebben verder te studeren als voor leerlingen die in het beroepsleven willen stappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten