zaterdag 7 december 2013

De inleefstage: een impressie van de observatiestage

Een week na onze dag inleven keerden Charlotte, Ilse en ik voor de tweede en laatste keer terug naar het Koninklijk Atheneum GO! te Sint-Niklaas. Dit is niet enkel voor ons een speciale dag maar ook voor de leerlingen, het is de laatste lesdag van het eerste semester want de examens starten morgen. Dit is te voelen in de klas, er heerst een andere sfeer dan vorige week. Cynthia maakt van deze laatste lessen gebruik om de leerlingen zelfstandig oefeningen te laten afwerken. Ook loopt ze rond om de laatste vragen nog te beantwoorden.

Gelukkig hadden Charlotte, Ilse en ik de week voordien al een paar observatieopdrachten kunnen maken waarbij de les zelf van groot belang is. Zo denk ik aan de opdracht van didactiek over de lesdoelen en werkvormen en de observatieopdracht van communicatie. 
Deze voormiddag hadden we nog voldoende tijd om de opdracht van LEV en OMA verder af te werken.
De dinsdagvoormiddag heeft Cynthia altijd een vast uurtje studie. Tegengesteld tot vorige week was er geen enkele leerkracht aanwezig en waren er dus ook geen leerlingen in de studie aanwezig. Dit was voor ons een kans om Cynthia met nog een aantal vragen te bestoken en te luisteren hoe zij het leraar zijn ervaart.





In het algemeen ervaarde ik dit observatieluikje als positief. Het viel me op dat de leerkracht echt haar best doet om afwisseling in de lessen te steken en de leerlingen te blijven motiveren. Zo zagen we in 6 Wetenschappen de resultaten van filmpjes die de leerlingen moesten maken. De opdracht was om de wetten van Newton in het dagelijks leven te illustreren. Dit geeft de leerlingen voeling met fysica in de praktijk. Verder vond ik dat Cynthia een heel goed klasmanagement heeft, ze slaagt er in iedereen te betrekken en de klas onder controle te houden. Zoals bovenstaande figuren aangeven heb je bij het observeren oog voor het geheel maar neem je ook de tijd om eens in te zoomen en om de details te bekijken en bijgevolg ook de waarom van de aanpak. Zo vertelde Cynthia ons ook dat niet alle werkvormen in alle klassen werken. Elke klas is bijzonder en verdient dan ook een andere aanpak. 
Leraar zijn mag dus geen evidentie worden, het mag geen gewoonte worden. Je moet de leerlingen als individuen blijven zien, net als de verschillende klassen.

2 opmerkingen:

  1. Beste Delphine
    Bij het lezen van je blog, stel ik vast dat Cynthia - als individuele lesgever - heel sterk met haar rol als cultuurparticipant bezig is. Weet je wat ik bedoel? lees nog eens je blogbericht zorgvuldig na. let op: cultuurparticipant is een breed begrip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Griet
    Cynthia speelt heel sterk in op de leefwereld van de leerlingen, de opdracht voor het maken van een filmpje over de wetten van Newton toegepast in het dagelijks leven is daar een mooi voorbeeld van. Op deze manier leren de leerlingen ontdekken dat fysica geen losstaand iets is maar in wisselwerking is met alles en in heel veel situaties kan toegepast worden.
    Het tweede luik van deze opdracht is dat de leerlingen leren dat ze enkel door samen te werken een mooi eindresultaat krijgen maar dat dit samenwerken ook samengaat met plezier hebben. Kortom, ze hebben plezier in wat ze doen. Hierdoor maakt ze de leerlingen tegelijk ook warm voor haar vak en voor samenwerking in het algemeen. Ik kan hieruit besluiten dat Cynthia de leerlingen met een simpele opdracht op verschillende niveau's kan motiveren en dat is heel belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen